Autor: Izba POLMED 18.09.2015 r.
Utrata wizerunku może być bardziej bolesna w skutkach niż kary finansowe, a pełna odbudowa zaufania może okazać się wręcz niemożliwa. Podmiot naznaczony korupcją szybko traci zarówno w oczach partnerów biznesowych, klientów, jak i pracowników. Polityka compliance, odpowiednio wprowadzona, pomaga kontrolować sytuację i zapewnia podmiotowi działanie zgodnie z obowiązującym prawem, standardami etycznymi i normami. Eliminuje tym samym szereg ryzyk, w tym zagrożenia korupcyjne.
Nieodzowny element zarządzania firmą
Obecnie, wiele firm, organizacji i przedsiębiorstw postrzega politykę compliance, jako nieodzowny element zarządzania firmą. Narzędzia będące częścią polityki compliance (tj. kodeksy etyczne, regulaminy itp.) staja się coraz bardziej powszechne i zyskują na znaczeniu. W świecie biznesu coraz częściej spotykamy regulacje dotyczące m.in. kontaktów z klientami, zgłaszania nadużyć wewnętrznych czy konfliktów interesów.
Jednak w ochronie zdrowia, polityka compliance, to wciąż nowość, która zyskuje na popularności znacznie wolniej niż w innych sektorach. Nie oznacza to jednak, że w tej branży nie ma dla niej miejsca. Wręcz przeciwnie. Podobnie jak inne sektory, ochrona zdrowia narażona jest na występowanie zachowań zabronionych prawem, czy też sprzecznych z normami etycznymi i społecznymi.
Również w ochronie zdrowia mamy do czynienia ze skomplikowanymi i rozrzuconymi po różnych aktach prawnych regulacjami, w których niejednokrotnie gubią się zarządzający placówkami.
W przypadku podmiotu leczniczego, utrata reputacji i zaufania, jest równie, a nawet bardziej szkodliwa niż w przypadku firmy. Z punktu widzenia społecznego, głównym zadaniem jednostki ochrony zdrowia jest leczenie i ratowanie ludzkiego życia.
Projekt MedKompas
Zatem każdorazowe zachowanie niezgodne z prawem, etyką czy standardami moralnymi, jest w tym przypadku bardziej napiętnowane, niż w przypadku firm i innych podmiotów, których działalność z góry określa się jako zarobkową. Zatem ochrona zdrowia to obszar, w którym polityka compliance powinna znaleźć swoje miejsce i powszechne zastosowanie.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Wyrobów Medycznych POLMED, w ramach projektu MedKompas, przy współpracy z redakcją Rynku Zdrowia zorganizowała dwie debaty poświęcone roli polityki compliance w sektorze ochrony zdrowia.
Wydarzenia te były pierwszą tego typu otwartą dyskusją, w której uczestniczyli przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, przedstawiciele samorządów, menadżerowie kierujący jednostkami ochrony zdrowia, lekarze i eksperci rynku medycznego. Debaty odbywały się w trakcie Regionalnych Spotkań Menadżerów Ochrony Zdrowia i każdorazowo gromadziły ponad 200 uczestników.
Wśród uczestników debat obecni byli eksperci zaangażowani w projekt MedKompas. Podkreślali oni, że warto prowadzić profilaktykę potencjalnych nadużyć poprzez wprowadzanie odpowiednich regulacji wewnętrznych w placówkach. Takie rozwiązanie zabezpieczałoby sytuacje, w których pracownik ochrony zdrowia traci orientację, gdzie jest granica, która stawia go w sytuacji negatywnej oceny moralnej.
Z wypowiedzi dyrektorów placówek ochrony zdrowia biorących udział w debacie jasno wynikało, że pomimo funkcjonujących w szpitalach regulacji, kodeksów etycznych i wszelakich procedur, należy szkolić pracowników z zakresu compliance.
Dyrektorzy podkreślali, że z uwagi na częste zmiany w prawie, wielokrotnie niespójne ze sobą przepisy i wynikające z tego wątpliwości i kolizje różnych typów norm i oczekiwań społecznych, polityka przejrzystości odgrywa ważną rolę.
Debata podczas XI Forum Rynku Zdrowia
W nadchodzących miesiącach planowane są kolejne debaty poświęcone roli polityki compliance w sektorze ochrony zdrowia. Najbliższa debata odbędzie się w trakcie XI Forum Rynku Zdrowia w dniu 23 października 2015 r. Szczegółowe informacje ukażą się w najbliższym czasie na stronie organizatora
Izba POLMED od 2011 roku, w ramach projektu MedKompas, aktywnie działa w zakresie wdrażania rozwiązań z zakresu polityki compliance w sektorze zdrowia. W ramach projektu realizowane są szkolenia z zakresu prawnych i etycznych aspektów współpracy sektora z branżą wyrobów medycznych.
Kolejnym krokiem jest opracowanie uniwersalnego zestawu dokumentów dla placówek ochrony zdrowia, który stanowi podstawę do wprowadzenia systemu compliance oraz pilotażowe wdrożenie takiego systemu w trzech wybranych szpitalach.